ETA
Product sorting
List of products
Listing controls
ETA – ett traditionellt varumärke känt av alla
ETA är ett traditionellt tjeckiskt varumärke och en av de ledande tjeckiska tillverkarna av små hushållsapparater. Men att säga att ETA är populärt är att inte säga något eftersom ETA-märkets spontana medvetenhet bland tjeckiska konsumenter når 96 %! ETA erbjuder olika små hushållsapparater som:
- matberedare
- stavmixer och andra typer av blandare
- elektriska citruspressar
- vattenkokare
- kontaktgrillar
- brödrostar
- brödmaskiner
- Dammsugare
- järn
- hårvårdsprodukter med mera
Hur började det hela?
Sedan 2007 har ETA ägts av investeringsgruppen Benson Oak men den grundades 1943 av en entreprenör Jan Prošvic, som började tillverka elektriska strykjärn i den lilla staden Hlinsko, Tjeckien.
1952 startade företaget (som fungerar som Elektro-Praga Hlinsko, ett statligt företag) den första produktionen av dammsugare i Tjeckien. Företagets namn ändrades till ETA i enlighet med varumärket 1996.
Under en tid i början av 2000-talet tog företaget en sväng på bilar och tillverkning av komponenter för fordonsindustrin, men 2008 började det fokusera helt på hushållsapparater, vilket framhävde sin hängivenhet för hem med en Onyx-dammsugare, den bästsäljande dammsugare 2009 i Tjeckien.
Nuförtiden fortsätter ETA att vara en symbol för tradition och historia av hushållsapparater av tjeckisk design och tjeckisk kvalitet och är fortfarande den mest kända tillverkaren av hushållsapparater i Tjeckien.
Formgivarna bakom ETA
Det är sant att ETA praktiska hushållsapparater har som mål att göra våra liv enklare och vårt arbete i köket snabbare och mindre besvärligt. Ändå tar ETA inte bara hand om kvaliteten och funktionaliteten på sina produkter utan också om dess stil och design.
1973 blev Stanislav Lachman, en världsberömd designer ETA:s designer för elektriska hushållsapparater. Hans mest kända design inkluderar en matberedare i form av en kalk, en hårtork i form av en laserpistol och det mest kontroversiella järnet ETA 211, med den största strykytan i världen vid den tiden.
2009, i syfte att föryngra varumärket designern Zdeněk Veverka som arbetade med Škoda Auto eller Ford, vinnare av många utmärkelser för design och chef för produkt- och industriell design vid University of West Bohemia i Plzeň, blev varumärkets första formellt utsedda permanenta designer. Produkterna fick modern och tilltalande design som matchar alla typer av moderna interiörer.
ETA:s mission och varumärkesvärden
ETA lägger vikt vid produktkvalitet, modern design, utveckling av tillbehör, smarta lösningar och – framför allt – kundnöjdhet och företagets uppdrag är att kunna tillhandahålla helhetslösningen för att utrusta sina kunders hushåll med små hushållsapparater.